Detta förväntar vi oss av dig som anställd på Conres…
Som anställd på Conres förväntar vi oss att du i dina dagliga åtaganden och beslut vägleds av svenska lagar och förordningar som gäller. Du ska även följa Conres uppförandekod som innehåller principer för etiskt beteende. Om du befinner dig i en situation som inte beskrivs i företagets uppförandekod, hoppas vi att du kommer att agera korrekt utifrån den vägledning som finns, och att du söker råd hos din närmaste chef.
Syftet med uppförandekoden
Att definiera och informera företagets alla anställda om uppförandekoden samt bilda företagets anställda att agera korrekt i samtliga situationer och åtaganden.
Att informera och utbilda om etiska och beteendemässiga frågor i affärssammanhang samt hindra medarbetarna från att hamna i konfliktsituationer och oetiskt beteende.
Alla medarbetare på Conres är ansvariga för att följa uppförandekoden.
För att kunna uppfylla företagets vision och värderingar ska vi i vår dagliga verksamhet…
I våra externa relationer…
Vi respekterar våra kollegor, oavsett ställning i organisationen, och följer principerna om jämlikhet och har noll tolerans mot diskriminering. Vid en eventuell avvikelse vidtar vi omedelbart åtgärder för att hantera situationen.
Vi litar på våra kollegor och delar med oss av kunskaper, vi växer och förbättras tillsammans.
Vi föregår med gott exempel genom vårt språk, framträdande och beteende och följer accepterade regler för etik och uppförande.
Vi håller vad vi lovar – vi ser till att ord blir till handling.
Vi tar ansvar för våra beslut genom att utvärdera alla kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser, samt potentiella fördelar och nackdelar för företaget.
Vi respekterar människoliv genom att skapa en säker arbetsmiljö. Vi följer alltid vår policy för säkerhet och hälsa på arbetsplatsen, vid avvikelser vidtar vi åtgärder för att hantera sitautionen omedelbart.
I våra externa relationer…
När vi kommunicerar med befintliga eller potentiella kunder, samarbetspartners eller andra intressenter kommunicerar vi på ett affärsmässigt, korrekt och opartiskt sätt, med respekt för jämlikhet och icke-diskriminering.
Vi etablerar, upprätthåller och stärker goda relationer och har ett respektfullt och nära samarbete med alla potentiella eller befintliga kunder och samarbetspartners, samtidigt som vi upprätthåller en ständig dialog med dessa.
Vårt samarbete bygger på principerna om öppenhet, ansvar och etik.
Vi försäkrar och tar fullt ansvar för att våra personliga uttalanden på sociala medier eller kommunikation med andra mediakanaler skall endast uppfattas som våra personliga åsikter och inte skapa en negativ bild av företaget.
Vi konkurrerar på ett rättvist sätt och vi tillämpar ett konkurrenskraftigt och transparent affärssystem. Vi behandlar alla våra kunder lika och är emot all form av kartellbildning.
Korruption och förebyggande åtgärder:
Under inga förhållanden tar vi emot mutor eller något som skulle kunna betraktas som en muta. I övrigt, i frågan, följer vi ”Kod mot korruption i Näringslivet”, framtagen av Institutet Mot Mutor (IMM).
Vi fattar inga beslut som kan ge upphov till intressekonflikter, ifrågasätta medarbetarnas lojalitet eller inkränka på företagets intressen. När vi gör affärer söker vi inte personlig vinning för oss själva eller våra nära och kära.
Vi meddelar vår närmaste chef om vi har för avsikt att ägna oss av bisysslor utanför anställningen. Vi samråder med arbetsgivaren och bedömmer om bisysslan är kompatibel med företagets lojalitetsplikt.
”Vi har en nolltolerans mot korruption i företaget.
I händelse av eventuell korruption vidtar vi nödvändiga åtgärder och en utredning genomförs. Vi anser att en tolerans mot korruption är detsamma som korruption. I händelse av korruption ska anställda hållas ansvariga i enighet med svensk lagar.”
Sekretess:
Vi garanterar att konfidentiell information hanteras på ett korrekt sätt. Om vi inte är säkra på att informationen är konfidentiell tar vi reda på det med vår närmaste chef.
Även efter avslutad anställning får medarbetare fortsätta att hålla företagets konfidentiella information, annars räknas det som brott mot sekretessavtalet.
Slutbestämmelser:
Uppförandekoden finns alltid tillgänglig för anställda på företagets intranät.
Uppförandekoden presenteras för alla nyanställda samt av närmaste chef. Uppdatering presenteras till samtliga medarbetare årligen.
Bestämmelserna i den uppförandekoden ska granskas minst var 12:e månad.
Om en medarbetare får kännedom om överträdelse av uppförandekoden eller misstänker att den kan ha överträtts, ska medarbetaren kontakta sin närmaste chef. Konfidentialitet garanteras. Bolaget ger sitt fulla stöd till medarbetare som rapporterar överträdelser mot uppförandekoden.
Alla överträdelser av uppförandekoden är föremål för granskning av tillsynsmyndigheter och kan leda till juridiskt ansvar.
Conres uppförandekod presenteras för kunder, samarbetspartners och andra personer som vi samarbetar med.